Czym jest crossfit?

Z pewnością niejeden raz mieliśmy okazję podziwiać na ekranach swoich telewizorów śledząc akcję amerykańskich filmów wojennych kondycję amerykańskich żołnierzy. Swoją kondycję większość amerykańskich żołnierzy, strażaków i policjantów buduje w oparciu o trening crossfit. Trening ten jest znany także w naszym kraju. Nie przypomina treningów na siłowni. Warto więc poznać go bliżej.

 

Kilka słów o historii crossfit-u

Crossfit został opracowany pod koniec lat 90-tych przez mieszkającego w Kalifornii Grega Glassmana. Glassman na początku ćwiczył sam w zaciszu swojego garażu, ćwiczył krótko, szybko i bardzo intensywnie. Jego trening bardzo szybko stał się popularny w Santa Cruz. Na fali zainteresowania i popularności zatrudniono go nawet do szkolenia policjantów w departamencie policji Santa Cruz. Glassman postanowił wykorzystać popularność swojego treningu zakładając sieć sal treningowych. Metoda Grega Glassmana polega na wszechstronnym rozwoju i różnorodności ćwiczeń. Stąd w zestawach znajdują się zarówno ćwiczenia aerobowe, trening siłowy, jak i sporty walki. Trening nie jest długi, nie licząc rozgrzewki i ćwiczeń rozciągających po treningu trwa zaledwie pół godziny. Ale w ciągu tych trzydziestu minut można wylać naprawdę sporo potu i spalić całkiem dużo kalorii.

Różnorodność ćwiczeń

Na trening crossfit nie można się nudzić. Liczba ćwiczeń, które można wykonywać jest praktycznie nieograniczona. Można pływać, robić pompki lub przysiady, jeździć na rowerze treningowym, biegać, skakać, podnosić ciężary. Ćwiczenia można wykonywać samodzielnie, ale zdecydowanie najlepsze efekty przynosi trening z indywidualnym trenerem. W zależności od celów, które stawiają sobie uczestnicy treningów, w zależności od ich kondycji trener dobiera zestaw ćwiczeń. To on także pokazuje, jak prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia. Ustali także (biorąc pod uwagę wymienione wyżej czynniki), jaka powinna być liczba poszczególnych ćwiczeń i ile czasu powinny one zająć.

Jakie części składają się na trening crossfit?

Treninig crossfit składa się z trzech części. Jak każdy inny rodzaj treningu rozpoczyna się od rozgrzewki. W przypadku crossfitu trwa ona piętnaście minut. Po rozgrzewce następuje zasadnicza, trwająca z reguły trzydzieści minut część treningu. Cały trening kończą ćwiczenia rozciągające, na które także przypada piętnaście minut. Na główną część treningu (tak zwany WOD) składa się od trzech do czterech serii ćwiczeń. Pomiędzy każdą serią następuje bardzo krótka, z reguły trwająca sześćdziesiąt sekund przerwa.

Jakie zalety ma crossfit?

Intensywne, ogólnorozwojowe ćwiczenia wzmacniają mięśnie nóg, brzucha, pośladków, nóg i ud. Poprawiają ogólną kondycję, gibkość mięśni i samopoczucie. Godzina intensywnego, systematycznego treningu wzmacnia serce i płuca, poprawia metabolizm.

Crossfit to rodzaj aktywności fizycznej dla każdego. Wyjątkiem są tylko osoby, które chorują na nadciśnienie, miażdżycę i choroby układu oddechowego. Na zajęcie z crossfitu uczęszczają mężczyźni, kobiety, a nawet dzieci.